חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דיטיילינג: מדריך בחלקים / פרק שלישי – חומרי הגנה וברק

דיטיילינג: מדריך בחלקים / פרק שלישי – חומרי הגנה וברק

החלטנו שהגיע הזמן ללמד את קהל הקוראים שלנו מה זה דיטיילינג ואיך עושים את זה נכון. כתבה שלישית במדריך – והפעם, חומרי הגנה וברק: ווקסים, אוטמי צבע ומה שביניהם.

הסדר הנכון לטיפול דיטיילינג מלא לרכב יכלול שטיפה, פלסטלינה להסרת המזהמים, פוליש ורק אז חומרי הגנה. בסדרת הכתבות שלנו, דיברנו על מושגיים כללים ועל טכניקות שטיפה יעילות ונכונות. זו הכתבה השלישית והיא מדלגת ישר לנושא ההגנה והברק בחלקו החיצוני של הרכב – זה מכוון שסדרת הכתבות מיועדת למשתמש הביתי שלא בהכרח יש לו את הכלים והכוונה לבצע טיפולי תיקון לצבע, אותם נכסה רק בכתבה הבאה בסדרה. האחרונה בסדרה אגב, תעסוק בניקוי וטיפוח פנים הרכב.

דיטיילינג: מדריך בחלקים | צילום: משה אהרוני
דיטיילינג: מדריך בחלקים | צילום: משה אהרוני

כשאנו מדברים על טיפוח והגנה בחלקו החיצוני של הרכב – אנו מחלקים את זה לשני נושאים עיקריים: טיפוח והגנה לשכבת הצבע ולטיפוח והגנה של שאר המרכיבים (חישוקים, פסלטיקים וכו').

ראשית, טיפוח והגנה של הצבע. כאן ישנם 3 סוגי מוצרים עיקריים: ציפוי, ווקס ואוטמי צבע. ציפוי, כשמו כן הוא, ציפוי הגנה המשמש כמעין שכבת לכה נוספת ומיועד להעניק הגנה חזקה לאורך פרקי זמן ארוכים (עד מספר שנים) ואף לייצר מראה מבריק ורטוב. אך למוצר מספר חסרונות ולכן פונה לקהל מצומצם מאוד או ליישום ע"י בעל מקצוע מנוסה. חסרונות אלו כוללים בין היתר את עלותו הגבוהה, קושי רב ביישום וההכנה המקדימה הדרושה. לכן, בכתבה זו לא נעמיק בתחום הציפויים, אלא נתמקד בווקסים ואוטמי צבע.

ווקס הינו תרכובת של חומרים סינתטיים וטבעיים המייצר שכבת הגנה נגד מפגעי הטבע כמו לשלשת ציפורים, שרף עצים וקרינת UV ומגביר את הברק, את עומק הצבע ומעניק מראה רטוב. ווקסים מוצעים בשלוש תצורות עיקריות: נוזל, קרם ומשחה. את שלושתן מיישמים באופן דומה – מריחה – Cure Time – ניגוב. לרב, הווקסים המקצועיים המקצועיים באמת יגיעו כמשחה, אותה הכי קשה למרוח ולנגב מהרכב – אך התוצאה תהייה איכותית יותר – משמע יותר ברק ויותר הגנה.

אוטם צבע זהה במטרותיו לווקס המוכר, אלא שהוא מורכב מחומרים סינתטיים בלבד, ובאופן כללי, יעניק הגנה חזקה יותר ויהיה עמיד יותר מווקס מקביל באיכותו. גם במקרה הזה, אופן היישום זהה – מריחה – Cure Time – ניגוב, אך לעומת ווקס מקצועי – מרבית אוטמי הצבע מגיעים בתצורת קרם וקל יותר ליישם אותם מאשר ווקסים מקצועיים.

את שכבת ההגנה, בין אם מדובר על ווקס או אוטם צבע, יש ליישם בצל, על רכב נקי (לאחר שטיפה) וכשפח הרכב קר. אם תעשו זאת בשמש ו\או על פח חם – החומר יתייבש מהר מידי לפני שהוא להיקשר ללכה כראוי – משמע תפחת עוצמת ההגנה והעמידות שלו. אם תיישמו על רכב מלוכלך, התוצאה תהיה טובה עוד פחות, כאשר הלכלוך יפריע לחומר להיקשר ללכה וכן, שוב, עוצמת ההגנה והעמידות תפגענה. בנוסף, סביר כי בתהליך המריחה תיצרו שריטות וסווירלים בלתי רצויים. בכדי ששכבת ההגנה תיקשר באופן מיטבי ללכה, ממולץ לנקות את הרכב טרם היישום עם פלסטלינה. בנושא הפלסטלינה ניגע בהרחבה בפרק הבא בסדרת הכתבות.

אופן היישום פשוט, מרחו שכבה דקה של החומר על פני השטח, המתינו כמה דקות להיקשרות מקסימלית (Cure Time) ונגבו. בכדי לדעת מתי לנגב, מומלץ לבדוק עם האצבע את שכבת החומר שמרחתם – אם היא עדין שמנונית – השאירו אותה עוד קצת על פני השטח, ואם היא מתחילה לאבד את השמנוניות שלה ומתחילה להתייבש – נגבו. ה- Cure Time משתנה מאוד בין סוגי הווקסים והאוטמים ותלוי גם במזג האוויר, לכן חשוב להיות עם אצבע על הדופק במקרה הזה.

כמה טיפים בנושא יישום ווקס או אוטם צבע:

– מרחו אזור אזור של הרכב ולא את כולו. משמע מרחו את מכסה המנוע והכנפיים, המתינו מעט ונגבו וכך תמשיכו לשאר חלקי הרכב. אם ברשותכם אוטם צבע או ווקס בעל Cure Time ארוך, מומלץ למרוח את כל הרכב בסדר רץ (כנף, דלתות, תא מטען, דלתות, מכסה מנוע וגג למשל) ואז להתחיל את תהליך הניגוב באותו הסדר.

– השתמשו בכלים מקצועיים כדי להימנע מסריטות מיותרות: אפליקטור ווקס מקצועי יעשה זאת נהדר ואף יספוג לתוכו פחות חומר שילך לבזבוז לאחר המריחה. מטלית מיקרופייבר מקצועית תקל עליכם בעת הניגוב, שכן היא תספוג לתוכה יותר שאריות ווקס ותעשה זאת תוך כדי שמירה על פני השטח והלכה.

– שילוב של ווקס ואוטם צבע באיכות דומה יעניק תוצאה משולבת ומעולה. גם הגנה חזקה וגם ברק גבוה. יישמו אוטם צבע ולאחר כמה שעות יישמו ווקס.

– במידה ואיחרתם לנגב את האוטם או הווקס והייבוש כבר מלא – יהיה לכם קשה לנגב את השאריות – פשוט השתמשו בנוזל דיטיילר בכדי להקל על העבודה ולהימנע מסווירלים מיותרים.

– אם במהלך תהליך המריחה מרחתם בטעות מעט ווקס או אוטם על חלקי פלסטיק ו\או גומיות – נגבו באופן מיידי לפני שהחומר יתייבש וישאיר סימן לבן עליהם. במידה והחומר עדיין לא ירד, מומלץ להשתמש בנוזל דיטיילר או אלכוהול מדולל בכדי להוריד את סימני החומר היבש מהפלסטיק.

דיטיילינג: מדריך בחלקים | צילום: משה אהרוני
דיטיילינג: מדריך בחלקים | צילום: משה אהרוני

חומר נוסף, אותו נהוג ליישם לפני שכבת ההגנה בכדי להעניק לרכב ברק גבוה במיוחד הוא הגלייז. חומר זה מתפקד כמילוי זמני של השריטות והסווירלים ומעדן מאוד את השפעתם. לא מדובר בפתרון קבוע, אלא כפתרון לתקופת זמן מוגבלת המהווה מעין "איפור" לרכב. את הגלייז מיישמים לפי הוראות היצרן (חלקם עם מכונה, חלקם באופן ידני וחלקם אף דורש Cure time בעצמו) לפני שכבת ההגנה ובכך ניתן לצמצם את כמות הפולישים שהרכב יעבור ולמזער את הורדת הלכה בפוליש.

תרסיס ווקס מהיר או אוטם צבע מהיר – חומרים אלו מיועדים לרוב ליישום לאחר השטיפה השבועית. תפקידם בעיקר לחזק שכבות הגנה קיימות (דוגמת ווקס או אוטם צבע) וכן להעניק ברק נוסף לאחר השטיפה. לרוב, השפעתם של החומרים מהסוג הזה קצרה ולמרות מה שנהוג לחשוב, אינם מהווים תחליף לאוטם צבע או ווקס שגרתיים.יוצאים מן הכלל הם אוטמי צבע מהירים מסוימים, שהם למעשה אוטמי צבע נוזליים המגיעים בתצורת תרסיס.

מעבר לשכבת ההגנה על הצבע, אותה יש ליישם כל 3 עד 8 שבועות – תלוי מאוד בסוג הווקס או האוטם ותנאי החניה של הרכב שלכם, ישנם חומרים נוספים להגנה על חלקי המרכב החיצוניים אותם ניישם בדרך כלל, לאחר כל שטיפה.

חומר להברקת צמיגים – לרב מגיע במיכל לחץ המרסס קצף או בג'ל למריחה. מרבית המוצרים הפשוטים יותר, יעניקו ברק ומראה רטוב, אך ירדו מהר, ימים ספורים, בעוד מחומרים מתקדמים יותר ויקרים יותר, יחזיקו שבוע עד שבועיים ימים. מומלץ מאוד לשטוף את הצמיג במהלך השטיפה ולאחר תהליך הייבוש, ליישם את חומר ההברקה. אם בחרתם לעשות שימוש כזה, וודאו שהחומר דוחה קרני UV לשמירה על הצמיג.

חומר לחידוש פלסטיקים – אותם פלסטיקים שחורים לא צבועים, שדוהים עם הזמן והופכים לאפורים. גם במקרה הזה תמצאו מגוון מוצרים רחב, מכילי לחץ, נוזלים וקרמים למיניהם. במרבית המקרים מדובר על חומרים לא עמידים במיוחד, ימים בודדים מרגע היישום, אבל כולם יעניקו ברק וישחזרו את הצבע השחור של פלסטיק חדש. חומרים מתקדמים יותר יחזיקו מעמד יותר זמן, עד חודשים ספורים במוצרי קצה יוקרתיים. גם במקרה הזה, היישום פשוט, לאחר השטיפה והייבוש יש לרסס את החומר על הפלסטיק או למרוח אותו אם מדובר על נוזל או קרם.

חומר להברקת חישוקים ומתכות אחרות. בדיוק כמו ווקס לצבע, קיים גם ווקס למתכות. הרעיון דומה והיישום זהה לחלוטין.

חומרים לניקוי ואיטום שמשות גם הם מבוקשים בעניין הזה, חלקם – הפשוטים יותר – ינקו את השמשה או החלון ויסירו כל שכבת שומן ולכלוך בעוד החומרים המתקדמים יותר, ינקו באופן יעיל יותר, יאטמו מעט את הזכוכית בכדי למנוע הצטברות אבק ולכלוך על השמשה ויכילו חומרים שאינם פוגעים בגומיות שמסביב לחלון. על החלונות אגב, ניתן גם ליישם אוטם צבע בכדי לאטום אותו באופן עמיד יותר.

בכתבה הבאה בסדרה, הכתבה לפני האחרונה, נעסוק בכל הקשור לתיקון פגמים בעזרת ניירות שיוף ופוליש. הישארו מעודכנים.

פרסומת

תכנים נוספים

דיטיילינג | צילום: משה אהרוני
מדריכים: עשה זאת בעצמך

דיטיילינג: מדריך בחלקים / פרק ראשון – מושגים

אני מניח שמרבית הקוראים לא שמעו מעולם את המושג "דיטיילינג" ואלו ששמעו – לא תמיד יודעים במה בדיוק מדובר. פוליש-ווקס למשל הוא מושג נפוץ הרבה יותר, אך דיטייליג הוא בעצם המושג הנכון ו- "פוליש-ווקס" הוא רק חלק מהתחום.

פרסומת
לקראת טיפול לרכב?
תנו לנו הזדמנות להציע לכם ערכת טיפול וגלו שאפשר לשלב בין איכות גבוהה ומחיר הוגן!
הגיע העת לטיפול התקופתי לרכב?
תן לנו הזדמנות להציע לך ערכת טיפול וגלה שאפשר לשלב מצוין בין איכות ומחיר. שלח לנו הודעה, נסה אותנו.
אנו זקוקים לפרטים מלאים על הרכב (יצרן, דגם, שנת ייצור, נפח מנוע, דגם מנוע וכוח סוס) או לתמונה של רישיון הרכב וכמובן לרשימת החלפים שאתה צריך לטיפול הקרוב (מסנן שמן מנוע, שמן מנוע, מסנן אוויר, מסנן קבינה, מצתים וכו') ונכין לך הצעת מחיר מסודרת.

שלום, מה שלומך?